لطفا برای فعال کردن این قسمت از قسمت فهرست ها یک منو انتخاب کنید
شگرد مستعملِ جذب مخاطب با ترفندهای زرد! / ترویج فرهنگ بیبند و باری از دانشگاه ملی گروه فرهنگی آناج: حجت الاسلام والمسلین آل هاشم روز گذشته در جمع معتکفین مسجد جامع تبریز با بیان اینکه برخی از برنامههایی که صدا و سیمای کشور پخش میکنند با دست خود فرهنگ بی بند و باری و فرهنگ […]
گروه فرهنگی آناج: حجت الاسلام والمسلین آل هاشم روز گذشته در جمع معتکفین مسجد جامع تبریز با بیان اینکه برخی از برنامههایی که صدا و سیمای کشور پخش میکنند با دست خود فرهنگ بی بند و باری و فرهنگ غرب را در جامعه ترویج میکنند، گریزی به پخش برنامههای نوروزی صداوسیما داشتند که اعتقادات اسلامی را زیر پا گذاشته است.
با تاملی در سریالها و مجموعههای پخش شده نه تنها در تعطیلات نوروز بلکه در طول سال به این مهم دست خواهیم یافت که دور زمانی است که مجموعه سریالی که همطراز با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامیِ مخاطب پسند باشد، به منصه ظهور نرسیده و بسیاری از خانوادهها نمیتوانند با طیب خاطر در مقابل تلویزیون بنشینند.
“پایتخت”، “کلاه قرمزی”، “تعطیلات رویایی”، “دیوار به دیوار۲” و “هیئت مدیریه” مجموعههای پخش شده از شبکههای مختلف سیما در تعطیلات نوروز ۹۷ بوده که در بین آثار پخش شده به نظر میرسد سری پنجم مجموعهی پایتخت بنا به گستردهی مخاطبین و میزان نفوذ در خانوادههای ایرانی میتواند بیشتر مد نظر این تذکر قرار بگیرد.
چالشهای شیرین خانوادهی معمولی
خانوادهی نقی معمولی چند سالی است که لحظات شاد نوروزی برای مردم با نشستنِ پای تلویزیون رقم زده و در هر سری با بهرهمندی از ظرفیت طنازی هنرمندان، خلق موقعیتهای شاد و به تصویر کشیدن فرهنگ بکر و بومی خطه شمال کشور محبوبیت دوچندان بین مخاطبین یافتهاند.
زندگی ساده و معمولی این خانواده در درجه نخست توانسته همزاد پنداری بین قشر قابل توجهی از خانوادههای ایرانی را ایجاد کند. خروج از قالب آپارتمانهای شیک و زندگیهای آنچنانی و عموما تهرانی که ته مایهی اصلی بسیاری از سریالهای تلویزیونی است یکی از نکات قوت و غیر قابل انکار مجموعه پایتخت است.
تکریم مقام والدین و نگهداری از پدر سالمند، فراهم کردن زمینه رشد تمام اعضای خانواده، حمایت و تقویت پیوندهای خانوادگی و دوری از شعارزدگی را میتوان بخش دیگر ویژگیهای این مجموعه بر شمرد. خصلتهایی که خانوادهها را مجاب میکند در ایام نوروز در هر شرایطی به تماشای پایتخت بنشینند.
گرفتار شدن پایتخت در دام موقعیتهای زرد
سری پنجم مجموعه پایتخت که میتوانست اوج خانوادهی معمولی باشد متاسفانه خواسته و یا ناخواسته در دام سریالهای تهرانی افتاد و ذائقهی مخاطب به تلخی گرایید.
تنها مجموعهی پرطرفدار تلویزیون که میطلبید همراه با مهندسی و تامل بیشتری تهیه شود به نظر میرسد با تمسک به ترفندهای زرد همچون پخش صدای خوانندهی ترک یا بزک کردن شهرهای ترکیه در صدد جلب مخاطب باشد. ایجاد موقعیتهای لاکچری یا زوم کردن بر روی وضعیتهای خاص پوششی و ترکیب طنزهای سخیف و هجو چیزی نبود که مخاطب پایتخت به دنبال آن باشد.
ایجاد طنزهای مختلف در شبکههای اجتماعی با این مضمون که {هرچه “تعطیلات نوروزی” مردم را به سفر کیش ترغیب کرد “پایتخت” شست و بُرد} نشان از عدم هماهنگی و بی برنامگی دانشگاه ملی برای جلب توجه مخاطب در بین آشفته بازار سریالهای ماهوارهای کرد.
آشتی دوبارهی عموم مردم با صداوسیما به واسطهی سریالهای مناسبتی رقم میخورد که اگر این مجموعهها در قوارهی دانشگاه ملی نباشد، تفاوتی با سریالهای تودرتو و چند وجهی شبکههای ماهوارهای نخواهد داشت و نه تنها در شعارزدگی باقی خواهد ماند بلکه خود ناقض شعارهایی خواهد بود که در حال ترویج آن است.
انتهای پیام/
جمع آوری مطالب از: آژانس خبری تحلیلی آوای تبریز
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.