http://avayetabriz.ir

آژانس خبری تحلیلی آوای تبریز شهریار اجتماعیحمل و نقل عمومی، بخشی اجتناب‌ناپذیر در روند توسعه
شناسه خبر :49525
سه‌شنبه, 17 دسامبر 2019
5 بازدید
پ

حمل و نقل عمومی، بخشی اجتناب‌ناپذیر در روند توسعه شهریار تبریز/ محمود نصیرپور: موضوع حمل و نقل و ترافیک در جوامع پیشرفته همواره مورد توجه سیاستگذاران و ایده پردازان بوده و اهمیت فراوانی به آن بخشیده شده است. این موضوع کاملا مهم، شاخه های متفاوتی دارد که یکی از آن ها، بحث حمل و نقل […]


حمل و نقل عمومی، بخشی اجتناب‌ناپذیر در روند توسعه

شهریار تبریز/ محمود نصیرپور: موضوع حمل و نقل و ترافیک در جوامع پیشرفته همواره مورد توجه سیاستگذاران و ایده پردازان بوده و اهمیت فراوانی به آن بخشیده شده است. این موضوع کاملا مهم، شاخه های متفاوتی دارد که یکی از آن ها، بحث حمل و نقل عمومی و پاک است که امروزه به بخشی اجتناب ناپذیر از پروسه پیشرفت و سرمایه اندوزی کشورها بدل شده است. استفاده از وسایط نقلیه عمومی از محلی برای کشورها و سیاستگذاران این حوزه مورد توجه قرار گرفته که از گذر این اتفاق، منافع زیادی متوجه جوامع شده و از طرفی سدی محکم برابر زیان های مختلف ایجاد می شود.

صرفه جویی در زمان، پائین بودن میزان آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی، توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، کاهش ناهنجاری های ترافیکی و حجم خودروها و … از جمله نتایج مثبت استفاده از وسایط نقلیه عمومی است که اغلب در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به چشم می خورد.

با این حال اما استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی یا پاک آنچنان که در کشور باید جا افتاده و ملموس باشد، نیست و در این رابطه به رغم تبلیغات گسترده و فرهنگ سازی های صورت گرفته، هنوز اهمیت و ضرورت استفاده از این وسایط نقلیه به خوبی تبیین نشده است و بی گمان یکی از دلایل عمده ای که اکنون بسیاری از شهرهای کشور با مشکل آلودگی هوا دست به گربیان اند، همین میزان بسیار پائین استفاده از سیستم حمل و نقل پاک و استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی و اغلب تک سرنشین است.

این معضل که از آن به عنوان یک معضل اجتماعی نیز می توان یاد کرد، در حالی نگران کننده تر می شود که میزان جمعیت بسیاری از کشورهایی که هوایی پاک تر دارند، در مقایسه با ایران، رقمی بالاتر است و بطور طبیعی میزان مسافرتهای درون شهری نیز بیشتر است اما با این حال میزان آلودگی هوا در این کشورها به مراتب پائین تر بوده و کنترل آلودگی هوا در آن کشورها ساده تر است.

بحث مهم دیگر، مربوط به موضوع منافع اقتصادی و کاهش مصرف انرژی و سوخت است. به نظر می رسد یکی از اهداف اصلاح قیمت بنزین طی روزهای گذشته، کاهش مصرف سوخت بوده که در مدت زمان حدود یک ماه، تا حدودی نیز اثرگذار بوده است. استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش تردد با خودروهای شخصی، در دراز مدت می تواند موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی و مشخصا بنزین شود. آن سوی این اتفاق اما به منافع اقتصادی بازمی گردد که به دلیل به صرفه بودن هزینه های مسافرت درون شهری با سیستم حمل و نقل عمومی، برای شهروندان موضوع جالب توجه ” کم هزینه بودن” را به دنبال دارد. بی شک استفاده کمتر از خودروهای شخصی، موجب صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد.

انسجام و سرعت شبکه حمل و نقل موضوع مهم دیگری است که نقطه مقابل آن، تراکم خودرویی یا ترافیک اطلاق می شود. هرچه میزان خودروهای شخصی در شهرها کمتر باشد، حجم کمتری از فضاهای معابر و خیابان ها اشغال خواهد شد و به این سادگی می توان به تاثیر استفاده و عدم استفاده از خودروهای شخصی پی برد. سرعت در انتقال مسافر در داخل شهر در شرایطی ممکن خواهد بود که فضا برای حرکت خودروهای عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی ها فراهم باشد و مشکلی در تردد آنها ایجاد نشود. گره های ترافیکی اغلب در مناطق متراکم و پر از خودرو ایجاد می شود و چنانچه این تراکم خودروها کمتر باشد، قطعا ترافیکی روان در خیابان های شهر مشاهده خواهد شد.

یکی از راه های دیگری که می تواند به واسطه فرهنگ صحیح استفاده بجا و بموقع از وسایط نقلیه مناسب موجب توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سلامتی جسمانی و روانی شهروندان شود، استفاده از حمل و نقل سبز و یا همان دوچرخه سواری و پیاده روی باشد. حمل و نقل که از آن به جابجایی انسان، حیوان و کالا تعبیر می شود، می تواند بدون استفاده از ماشین و نیروی محرکه نیز انجام شود. امروزه در کشورهای پیشرفته، فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری در بین مردم حاکم شده و اغلب مسافرت های کوتاه درون شهری به وسیله حمل و نقل سبز رقم می خورد. در اغلب کشورهای اروپایی و مشخصا در هلند، دوچرخه سواری و پیاده روی به مهم ترین سیستم حمل و نقل تبدیل شده و جای خودروها را گرفته است. مردم آن کشور علاوه بر مواردی که به عنوان مزایای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی یاد شد، به واسطه انجام فعالیت بدنی با دوچرخه سواری و راه رفتن، از سلامتی جسمانی و روانی ایده آلی نیز برخوردارند.

در کنار همه این موارد، بهره مندی یک شهر از مترو یا همان قطار شهری، از جمله موارد مهم در ترغیب شهروندان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است. مترو سریع ترین و به تعبیری کم هزینه ترین وسیله نقلیه عمومی است که از چند سال قبل در شهرهایی همچون تهران و اصفهان راه اندازی و مورد استفاده قرار گرفته و در تبریز نیز خط ۱ مترو تا پایان سال بطور کامل مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد با بهره برداری کامل از مترو تبریز، میزان استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی افزایش چشمگیری پیدا کرده و تردد خودروهای شخصی در داخل شهر کمتر می شود و در نتیجه زیبایی های این کلانشهر با هوای پاک و ترافیکی روان، بیشتر می شود.

 

 

 

 

 

 


رادیو تبریز ما

کانال تلگرام تبریز ما


 

جمع آوری مطالب از: آژانس خبری تحلیلی آوای تبریز

منبع خبر

 

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.