http://avayetabriz.ir

آژانس خبری تحلیلی آوای تبریز آناج اجتماعیایموجی از کجا آمد و تا کجا خواهد رفت؟/ نقش سلبریتی‌ها در فروش ایموجی و اسپینر
شناسه خبر :48425
چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۸
3 بازدید
پ

ایموجی از کجا آمد و تا کجا خواهد رفت؟/ نقش سلبریتی‌ها در فروش ایموجی و اسپینر گروه اجتماعی آناج: در شرایطی که پس از نوسانات سنگین نرخ ارز، رکود بر بازار‌های مختلف سایه ‌افکنده و قدرت خرید مردم روز‌به‌روز کمتر می‌شود، کالایی به نام ایموجی در سال ۹۸ وارد بازار تبریز شد که روز به […]


ایموجی از کجا آمد و تا کجا خواهد رفت؟/ نقش سلبریتی‌ها در فروش ایموجی و اسپینر

گروه اجتماعی آناج: در شرایطی که پس از نوسانات سنگین نرخ ارز، رکود بر بازار‌های مختلف سایه ‌افکنده و قدرت خرید مردم روز‌به‌روز کمتر می‌شود، کالایی به نام ایموجی در سال ۹۸ وارد بازار تبریز شد که روز به روز فروش بیشتری پیدا می‌کند. ایموجی از دو تکه پلاستیک کروی‌ تشکیل می‌شود که میان آنها یک فنر قرار گرفته تا با کوچک‌ترین تکان، قطعه پلاستیکی شروع به لرزیدن کند؛ روی بخش بالایی این اسباب‌بازی طرح استیکر‌ها مانند طرح لبخند، عصبانیت و… وجود دارد. همین شیء ساده با قیمت بین ۲۰ تا ۵۰ هزار‌تومان در بازار تبریز عرضه می‌شود.

حاشیه سود ایموجی برای فروشگاه‌داران زیاد است؛ چون در عمده‌فروشی‌های شهر کمتر از ۷ هزار تومان قیمت‌ دارد که با توجه به طرح روی آن و محل فروش، قیمت‌گذاری می‌شود. ایموجی با قیمت عمده ۷ هزار تومان در خیابان‌های متوسط شهر بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ ولی در بازار‌های لوکس تبریز تا ۵۰ هزارتومان نیز به فروش می‌رسد.

ایموجی از کجا آمد؟

ایموجی در شبکه‌های اجتماعی متولد ‌شد. نخستین بار سلبریتی‌ها وقتی از درون اتومبیل خود لایو پخش می‌کردند، قطعات پلاستیکی زردرنگ جلوی داشبورد آنها چشم‌نوازی می‌کرد؛ سپس سلبریتی‌ها برای فروش اینترنتی این قطعات تبلیغ کردند و امروز بازار را در برگرفته‌است. در شهر تبریز ایموجی حتی دیرتر از استان‌های همسایه وارد شد. درحالی که تقاضا برای خرید ایموجی در تهران افزایش می‌یافت، عمده‌فروشان شهر تبریز راضی به خرید این قطعات نمی‌شدند؛ زیرا آن را بی‌مصرف و کم‌فروش می‌دانستند.

گفت‌وگو با چند شرکت ‌پخش تبریز، از این حکایت دارد که با وجود اصرار تهرانی‌ها برای خرید ایموجی، عمده‌فروشان می‌ترسیدند که در تبریز فروش نداشته‌باشند؛ تا اینکه اردیبهشت‌ماه چند شرکت‌ پخش همراه با سایر لوازم برای عمده‌فروشان تبریز چند کارتون ایموجی فرستادند. یک وارد‌کننده در شهر قم به ازای هر خرید ۳۰ میلیونی یک کارتن ایموجی هدیه می‌داد تا این اسباب‌بازی وارد بازار تبریز شود و پشت ویترین اصناف مختلف قرار بگیرد. موبایل‌فروشی، لوازم جانبی کامپیوتر، اسباب‌‌بازی‌فروشی، محصولات فرهنگی، نوشت‌افزار، خرازی و چندین صنف دیگر عرضه ایموجی را در تبریز آغاز کردند و برخلاف انتظار‌ها با تقاضای بالای مردم رو‌به‌رو شد.

در پایان تابستان تعدادی از عمده‌فروشان شهر حتی به صورت هفتگی بیش از ده‌ها کارتن ایموجی می‌فروختند. بررسی‌های آناج از دو شرکت پخش بزرگ شهر تهران نشان می‌دهد در طول تابستان به عمده‌فروشان تبریزی بیش از ۱ میلیارد تومان ایموجی فروخته‌اند. با محاسبه سود ۱۰ درصدی عمده‌فروشی و همچنین سود ۳ تا ۷ برابری خرده‌فروشان روی این اسباب‌بازی، گردش مالی ایموجی در طول تابستان ۵ میلیارد تومان در تبریز داشته‌است. فقط با محاسبه فروش دو شرکت‌ پخش، تبریزی‌ها در طول تابستان ۹۸ بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان پول بابت خرید ایموجی پرداخت کرده‌اند که البته این روند ادامه دارد و احتمالا با ورود نسل جدید ایموجی‌ها به نام بچه‌ ایموجی به بازار تبریز، فروش مجدد افزایش پیدا می‌کند.جالب اینجاست که قیمت‌ ایموجی با طرح‌های مختلف یکسان است؛ ولی در فروشگاه‌های سطح شهر گاهی استیکرهای زیباتر با قیمت بیشتر عرضه می‌شوند.

فلسفه فروش ایموجی چیست؟

دو سال قبل نیز کالایی به نام اسپینر با همین سبک وارد بازار شد؛ ابتدا سلبریتی‌ها تبلیغ آن را آغاز کردند و سپس با سرعت بازار را فرا‌ گرفت. هم‌زمان با این اتفاق، مقالات زیادی در فضای مجازی منتشر شد که «اسپینر توسط روان‌شناسان اروپایی برای آرامش اختراع شده‌است.» البته این مسئله واقعیت داشت؛ زیرا وسیله‌ای به نام اسپینر برای آرامش ساخته شده‌ بود؛ اما هیچ شباهتی به اسپینر‌های بازار نداشت.

با این حال فروش زیادی را تجربه کرد و امروز همان سناریو درباره ایموجی تکرار شده‌است. سلبریتی‌ها در ابتدا ایموجی را یک اسباب‌بازی با‌مزه معرفی می‌کردند و حالا مدعی شده‌اند که نه‌ تنها برای حفظ آرامش و تمرکز حواس خوب است، بلکه نصب آن داخل ماشین از بروز تصادف نیز جلوگیری می‌کند. حتی دلایل متعددی برای اثبات این ادعا مطرح می‌شود که شاید قانع‌کننده به نظر برسند؛ ولی هیچ‌کدام از نظر علمی تایید نشده‌اند.

ایموجی تا کجا ادامه دارد؟

کالا‌هایی که با این سبک به بازار معرفی می‌شوند، عمر کوتاهی دارند؛ مانند اسپینر که حتی  یک‌سال هم در بازار تبریز عمر مفید نداشت. امروزه ایموجی‌ها در بازار تنوع زیادی پیدا کرده‌اند و نسل‌های جدید آنها راهی بازار شده‌است. حتی تعدادی از عمده‌فروشان مدعی هستند که ایموجی تقلبی نیز در بازار عرضه می‌شود که فنر آنها ضعیف است یا کمتر می لرزند. هفته گذشته‌ یکی از شرکت‌های پخش، ایموجی‌های چراغ‌دار را در شهر تبریز عرضه کرد که تمامی موجودی‌اش کمتر از ۲ ساعت تمام شد.

افزایش تنوع یک کالا، بیانگر پایان عمر مفید آن در بازار است؛در نتیجه تا پایان تقاضا برای ایموجی زمان زیادی باقی نمانده‌است و این مسئله از قیمت‌شکنی‌ها و حراج‌های پشت‌سرهم‌ این کالا در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌های شهر تشخیص داده می‌شود.

گزارش از: سعید غفاری

 

 

 

 

 

 


رادیو تبریز ما

کانال تلگرام تبریز ما


 

جمع آوری مطالب از: آژانس خبری تحلیلی آوای تبریز

منبع خبر

 

پ
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما:
قوانین ارسال نظر
قوانین ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت < <دیوار خبر>>مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.